פנגיאה

לפני ארבע שנים נשלחנו לשהות בת שנה לארה"ב. הבנות למדו בבית הספר היסודי הפרטי והבן בבית הספר התיכון. נהוג היה בבית הספר היסודי שכל משפחה מתנדבת לעזרה בבית הספר. אני הייית עזר למורה למדעים. המורה הפעילה את הילדים בהרבה חן ומדי פעם קראה להם תוך כדי הסבר, להציג את הנושא הנלמד. אם זו התפרצות הר געש, משיכה ודחיה או תאוצה.

באחד השיעור הם למדו על נדידת יבשות. הנושא החזיר אותי אחורה לזכרונות על הקורס שלקחתי על נדידת יבשות באוניברסיטה. במסגרת לימודי הפיסיקה אפשר לקחת בסמסטר הראשון קורס אחד בידע כללי ואני בחרתי בו.

במהלך השיעור בכיתת המדעים, חשבתי איך קרה שנושא שעליו התוודעתי לראשונה באוניברסיטה, נלמד עשרים שנה אחר כך בבית הספר היסודי. שהרי אני לא למדתי נושא זה לא ביסודי ואף לא בתיכון. סביר להניח שאם בתי תשאל את הורי, הרי שהם לא שמעו כלל על נדידת יבשות ולא יאמינו שהיבשות זזות להם לטייל על פני כדור הארץ.

גם לאלפרד וגנר, מדען צעיר אשר הציע את תיאורית נדידת היבשות לא האמינו. בשנת 1912 פרסם וגנר את דבר התיאוריה במאמר מדעי, ושלש שנים מאוחר יותר פרסם אף ספר.

וגנר לא היה הראשון שדיבר על תזוזות אופקיות של יבשות. הוא אף ציין בספרו את ה' וטשטיין ( Heinrich Wettstein) שכתב זאת עוד בשנת 1880. אבל לווטשטיין היו בנוסף אמירות שלטענת וגנר אינן נכונות, כאשר וטשטיין התייחס לאוקינוסים כיבשות ששקעו.

הרעיון ביסוד התיאוריה של וגנר היה, שכל היבשות בכדור הארץ היו מחוברות פעם ליבשת אחת שוגנר קרא לה "פנגיאה", ואילו היבשות כפי שאנחנו מכירים אותם כיום התפצלו לפני מאתיים מיליון שנה וטיילו להן על פני כדור הארץ.

אם נסתכל על הגלובוס נראה שמשני צידי האוקיינוס האטלנטי נמצאים אפריקה מצד אחד ודרום אמריקה מצד שני. וכמו פאזל ניתן לחבר את ברזיל לאפריקה. זאת ראה וגנר לראשונה בשנת 1910 ופרסם זאת שנתיים מאוחר יותר.

וגנר עסק בנוסף למחקר גם בטיפוח חלומותיו. במהלך חייו השתתף  בכמה הרפתקאות כמו טיסה בכדור פורח ובמשלחות מחקר לגרינלנד. במסעו האחרון בשנת 1930, כשהוא כבן חמישים עסק בהכנות למשלחת גדולה לגרינלנד, הוא קיפח את חייו. התיאוריה שפיתח חיכתה עוד 30 שנה עד שפרצה את המחסום והחלה להלמד ולהחקר באוניברסיטאות (ועוד 20 שנה כשאני למדתי אותה, ועשרים שנה אחר כך כשבתי למדה זאת בבית הספר היסודי).

 

 

 

 

אודות David Gross

Inventor
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

26 תגובות על פנגיאה

  1. גם אני לא למדתי על נדידת היבשות מעולם, שמעתי משהו על זה בתוכנית בטלוויזיה.
    מי אמר שאין התקדמות והתפתחות בחינוך?
    אמנם בקצב של נדידת היבשות אבל גם זה משהו

    • Intsi הגיב:

      נקווה שזה יותר מסנטימטר בשנה, שהוא קצב הנדידה של הגולן. בעוד כ- 7 מיליון שנים כל הגולן יהיה של סוריה. רק שלא יעלו זאת כהוכחה…

  2. אוגניה הגיב:

    גם המורים מתקדמים יותר יודעים יותר ומשכילים יותר

  3. הנושא הזה נלמד, לפחות לדעתי, כי תכנית החינוך השתנתה. שרי חינוך התחלפו, מדינויות השתנו… לא שזה משפיע על הילדים של היום, כן? אולי אם זה היה "מדעי הסיגריה", "מועדון מכות"… P:

  4. נ*גה הגיב:

    זאת ההוכחה שההוראה לא קופאת על שמריה…

    וגם היבשות 🙂

  5. נוסעת הגיב:

    פרט לידיעתך.
    לפני שנים לימדתי בבי"ס יסודי. שם כל מורה מלמדת מגוון מקצועות. לימדתי גם גיאוגרפיה. והעניין של היפרדות היבשות נלמד שם מתוך חוברת (שהיתה אז חדשה) שהוציא משרד החינוך.
    הנושא הזה ריתק אותי, והשכלתי יחד עם תלמידי.
    זה היה בערך לפני שלושים שנה (אולי לפני עשרים ושמונה. לא פחות).
    איך זה מסתדר עם לוח הזמנים של הכנסת הנושא הזה למערכת החינוך?
    כי לא הצלחתי לערוך הקבלה.
    בעקבות מה שלמדתי כשלימדתי, נהייתי פריקית של מדע, ושל מד"ב. נדמה לי שסופרי המד"ב מקדימים את הידע, והמדענים הולכים בעקבותיהם.
    בעיני גם וגנר היה מין מדען בדיוני ברגע הראשון. הוא גילה תגלית. היתה לו תובנה לגביה. אלא בשבמקום למהר ולכתוב ספר מד"ב, הוא ניסה לחקור אןתה בכלים מדעיים. היתה לו סבלנות.

    • Intsi הגיב:

       באמצע שנות השישים היתה קבלה של התיאוריה בקרב המדענים,  ואת לימדת את הנושא כעבור 15 שנה בבית הספר היסודי. לא רע, חשבתי שיקח יותר זמן.
      באמת הרבה פעמים סופרי מדע בדיוני מקדימים גם מבחינה מדעית וגם טכנולוגית, במקרה הזה וגנר חקר עדויות של מאובנים שנמצאו במקומות שונים, כך שזה לא קרה כאן.

      • נוסעת הגיב:

        שתי הרות. מה שהץכוונתי לשאול הוא האם ידוע אם וגנר הגיע למסקנתץו בעקבות מחקר, או שניסה לבדוק במחקר (ולהוכיח) תובנה שהגיע אליה לפני המחקר… (לאו דווקא השערה, אלא תובנה)
        במקרה השני, זה דומה למד"ב, אלא שהסופרים אינם מתעכבים לחקור.
        לפחות כך זה נראה לי..
        הכל השערות (לא מדעיות… לא מחקריות…)

      • --- הגיב:

        &nbsp[התגובה נמחקה]

      • Intsi הגיב:

        אבל הוא היה הראשון, לידיעתי, שדיבר על יבשת אחת משותפת לכל היבשות – פנגיאה.
        ודרך אגב שמחתי לראות שבחיפוש המילה "פנגיאה" הפוסט הזה בעמוד הראשון בגוגל. צריך רק ליצור קשר עם מסעדת פנגיאה או משרד טיולים בשם זה ולמכור את שם הבלוג…

      • Intsi הגיב:

        כמו שציינת, וגנר באמת לא היה הראשון שדיבר על תזוזות אופקיות של יבשות. הוא אף מציין בספרו את ה’ וטשטיין ( Heinrich Wettstein) שכתב זאת בספרו משנת 1880. אבל לווטשטיין היו בנוסף אמירות שלטענת וגנר אינן נכונות, הוא התייחס לאוקינוסים כיבשות ששקעו.
        ראי התקציר הבא:
        <a target=_blank href="http://hess.metapress.com/content/c3hw27r073045708/&quot; target="_blank"><a href=http://hess.metapress.com/content/c3hw27r073045708/http://hess.metapress.com/content/c3hw27r073045708/<br />וגנר כמו דארוין (שגם לא היה הראשון, היה זה ואלאס) אסף ממצאים כמו מאובנים, והגיע למסקנותיו.      

        >

      • Intsi הגיב:

        תודה. הוספתי על כך תוספת לפוסט.

      • נוסעת הגיב:

        תודה על התגובה המאלפת. אקר את ההפניות שלך. התמונות של התוכנה, אגב, נהדרות.

  6. דפנה הגיב:

    אני חושבת שאני כן למדתי על נדידת יבשות בתיכון. או שראיתי את זה באנציקלופדיה מכלל הזכורה לטוב. רק השם פנגיה חדש לי.

    • Intsi הגיב:

      יופי, המחקר שלנו מתקדם. 
      1903-1910- גילוי ע"י וגנר
      1912 – מאמר שפירסם וגנר 
      1915 – ספר שפירסם וגנר
      שנות השישים – אוניברסיטאות בעולם.
      שנות השבעים – לימוד בתיכון בארץ.
      שנות השמונים – לימוד בבית ספר יסודי בארץ.
      כוחו של האינטרנט – היום אפשר לעשות ’ישראמחקר’

  7. ק.ק הגיב:

    אני תמיד הוקסמתי מעולמו של ז’ול ורן שבדה מראשו עולם שלם שהפך למציאות.

  8. חסר מעש הגיב:

    בד"כ כלל שמלמדים משהו בתיכון מלמדים אותו באופן הרבה פחות מקיף. קח לדוגמה תחום אחר, ספרות. הספר אנה קרנינה הוא חלק מבחינות הבגרות בארץ. אבל הוא למעשה ספר למבוגרים. כל הרעיון בספר הוא שאישה נקרעת בין האפשרות אם לזרוק את בעלה. בגיל הטיפשעשרה כשכל אחד זורק את השני על שטויות, איך אפשר להבין את ההתלבטויות הללו?

    אז הם קוראים את התקצירים ומדקלמים תשובות. כנ"ל במדעים אני מניח.

    • Intsi הגיב:

      מדובר בהכנסת נושא חדשני למערכת הלימודים. לא חשוב ההיקף או העומק שבו הנושא נלמד, הכוונה לרגע בו הנושא מועלה בכיתה לראשונה ומספיק שזה יהיה עמוד אחד, כמו הפוסט הזה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s