משמעות האות א'…

הפוסט הזה חיכה על המדף הרבה זמן. בראשו כתוב התאריך  ה- 26/11/2010 . זה לא פוליטיקלי קורקט לערב דת ומדע כפי שכבר עשיתי בפוסט הזה,  אבל לאחרונה קראתי איזה פוסט שהיה הטריגר לשיחרורו. ומדוע, מכיון שאנחנו נמצאים בהתרחקות. ישנן קבוצות בתקשורת ובפוליטיקה שדוחפות להתרחקות העולם הדתי והחרדי מהעולם החילוני. ואני רוצה להראות שדווקא אין מרחק רב בין דת ומדע. העניין המהותי לא שונה – הרצון לחקור ולהבין, גם אם בראיה שונה ובעובדות ומסקנות שונות הרי עצם המהות היא זהה. מפתיע שספר בראשית מתחיל דווקא עם עניין הבריאה, עניין מדעי טהור. וזה לא משנה אם העולם נברא בשישה ימים או שהוא קיים 13 מיליארד שנה (ההבנה לאחר 3000 שנות מחקר), עצם העיסוק, ההתלבטות והקדשת המחשבה בעניין היא החשובה. כי בזמן ששבטים נודדים באזור התעסקו ברעיית הצאן, היהודים חשבו על בריאת העולם. ומפירות מחשבתם נבנה גם העולם המדעי. זהו, נעבור לפוסט כפי שנכתב אז, עם תוספות מאוחרות:



האות א' היא אות ייחודית.  האות הראשונה באלף בית, כל האותיות האחרות באות אחריה. אנחנו זוכרים את ההתרגשות בעליה לכתה אלף שלנו או של ילדנו. אבל לא רק בשפה העברית היא מיוחדת אלא אפילו בקבלה ובמתמטיקה.
באות אלף מתחילה המילה – אלוהים, ומכאן שהיא אות מאוד מכובדת בקבלה. גם המילה אינסוף מתחילה באות אלף. ומכאן הקשר שקשרו בקבלה בין אלוהות לבין אינסוף. קשר זה לא נעלם מעיניו של המתמטיקאי גאורג קנטור, בן לאב יהודי ואם קתולית, אשר טען שאין רק אינסוף אחד אלא קיימים אינסופים שונים. קנטור השתמש באות העברית !, aleph לסימון גודל מתמטי לו הוא קרא- עוצמה.  כך שבנוסף לשימוש בסימנים מתמטיים כדוגמת  + – / * המתמטיקאים בכל העולם משתמשים גם באות אלף העברית. ישנה 0!, aleph (נקרא: אלף אפס) וישנה גם  1!, aleph  וכדומה. קנטור נחשב לאבי תורת הקבוצות במתמטיקה. נתבונן בדוגמא יפה אותה פיתח בהקשר של פרקטלים:


 
נתחיל בשרטוט קטע ישר:

___________________________________________________________________

נמחק את השליש האמצעי של הקטע:
____________________                      ____________________ 

גם בשני הקטעים שהתקבלו, נמחק את השליש האמצעי בכל אחד מהם:

_______            _______                                  _______             _______


וכך נמשיך:

__    __           __     __                                      __    __             __     __



ואם נמשיך עוד מספר צעדים נקבל (באדיבות וויקיפדיה):



600px-cantor_set_in_seven_iterations-svg1

 

מתקבל אם כן פרקטל, מכיון שיש כאן דמיון עצמי לפי קנה מידה. אם נתבונן לדוגמא בחלק השמאלי של השרטוט נוכל להבחין בדמיון שקיים בין החלק הזה לבין השרטוט בכללותו. הפרקטל הזה שימש את מנדלברוט במחשבותיו בפיתוח רעיון הפרקטלים עליהם עבד.

 

את ספורו של קנטור ניתן לקרוא בספרו של פרופ' אמיר אקסל:

 

The Mystry of the Aleph  Mathematics, the Kabalah, and the search for Infinity     

 

   
בתחתית עמוד וויקיפדיה על האינסוף מצאתי קישור מעניין אל הכתובים של האר"י ( 1534-1572) אותו כתב תלמידו חיים ויטאל. האר"י חי בצפת והתכבדתי לעשות את בר המצווה שלי בבית כנסת האר"י.



אז ככה, איך כל זה מתקשר לכאן?



מסתבר שהאר"י התעסק גם הוא בעניין האינסוף. וזה כל כך, כל כך קרוב לתיאוריה אותה פיתח רימן אשר שימשה את איינשטיין בפיתוח תורת היחסות, שזה מדהים.
כבר כתבתי בפוסט הזה על סוגי הגיאומטריות הקיימות ועל גיאומטריה כדורית, ובפוסט הזה על מספרים מרוכבים.
אז נניח שיש לנו  משטח ישר ואינסופי ואנחנו אוספים את הקצוות שלו, את האופק, כמו שאוספים נייר עטיפה כאשר רוצים לעטוף כדור. אז כאשר כל הקצוות של נייר העטיפה מתרכזים ביחד, ואנחנו אוחזים אותם בידינו ושם קושרים את החוט. אז הכדור עטוף.  אותו דבר קורה במשטח הקרוי משטח רימן אשר הופך לספירה של רימן וזה נראה כך (באדיבות וויקפדיה):

 

 

250px-riemannkugel1

כלומר נקודת האינסוף היא כעין הקוטב הצפוני.

ואיך מופיע האינסוף אצל האר"י ? גם שם יש צמצום האינסוף לנקודה, וישנם עוד גורמים גיאומטריים כדוגמת: קו ישר ועיגול.

אז בספר עץ החיים לחיים ויטאל (שער א' פרק ב') כתוב:

 

"והנה אז צמצם את עצמו א"ס בנקודה האמצעית אשר בו באמצע אורו ממש (אמר מאיר בערכינו אמר הרב זה וק"ל) וצמצם האור ההוא ונתרחק אל צדדי סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואויר וחלל רקני מנקודה אמצעית ממש כזה והנה הצמצום הזה היה בהשואה א' בסביבות הנקודה האמצעית ריקנית ההוא באופן שמקום החלל ההוא היה עגול מכל סביבותיו בהשוואה גמורה ולא היה בתמונת מרובע בעל זויות נצבת לפי שגם א"ס צמצם עצמו בבחי' עגול בהשוואה א' מכל צדדים והסיבה היתה לפי שכיון שאור הא"ס שוה בהשוואה גמורה הוכרח גם כן שיצמצם עצמו בהשוואה א' מכל הצדדים ולא שיצמצם עצמו מצד א' יותר משאר הצדדים."



המחשבה של צמצום האינסוף לנקודה היא מעניינת ולחשוב שהדבר נכתב בסביבות 300 שנים לפני שרימן עסק גם הוא באותו עניין, יש בכך מקום להתפעלות.
א' זה גם אור.  כיבוי אורות.  עד לפוסט הבא.

אודות David Gross

Inventor
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על משמעות האות א'…

  1. בני. הגיב:

    אני אתחיל עם מה שאני לא מסכים בפוסט – אני לא מסכים שזה מפתיע שהתנ"ך מתעסק במעשה בריאה. אני חושב שהשאלה איך הכל התחיל היא מאד טבעית. עובדה שגם ליוונים יש מעשי בריאה, וגם לעוד תרבויות יש.

    אבא שלי מתעסק הרבה בקבלה. המון פעמים אני חושב על דברים ואז אבא שלי היה אומר לי או שאחד המגיבים אומר לי בפוסט שזה תואם את מה שמדובר בקבלה. אולי המיזוג הזה בין המחשבות שלי לבין המחשבות של מה שיש בקבלה נובע מכך שאת האנשים מטרידים אותם דברים ולכן נוטים לחזור על זה שוב ושוב.
    אני די מסכים עם הטענה שהדת באה לענות באותה נישה שגם המדע נותן תשובות. אבל אני רק חושב שזה הופך את המדע לבר-הפלוגתא של הדת. אני לא רואה שבפועל אנשים דתיים עושים מדע. הם בדרך כלל יטו לעוות אותו לפי מה שיהיה נח להם.

    המשך    >>

    • בני. הגיב:

      יש הרבה דוגמאות (גם הרבה יותר רציונאליות ולא מסטיות) לכך שהדת היהודית צפתה תגליות מדעיות מראש. למשל, יש את הסיפור על חכמינו שהסבירו שאם אתה נוסע בסירה אתה לא יכול לראות עד אינסוף כי העולם הוא עגול. או יש את הפירוש של התוספות שרק כשחלב מורתח הוא בריא. אני בסך הכל חושב שהדת היהודית דווקא שרדה (בווריאציות שונות שלה) כי היו בה את הדברים הנכונים. אם הם לא היו נכונים – מן הסתם אנשים היו מתים או עוברים לדת אחרת.
      דווקא היה לך פוסט מעניין. תודה עליו. למרות שאם מה שאמרת מכוון למה שדיברנו בפוסט שלי – אז אני חושב שחייבים לעשות את ההבדלה. הדת עצמה היא מאד מעניינת. אבל מה שקורה אצל החרדים ואצל חלק גדול מהדתיים זו נבערות לשמה. דווקא להפך ממה שאתה אומר אולי – שימור הדת צריך לעשות שלא בהתאם לרצונם של הדתיים והחרדים. כי הם משנים את ההלכה לפי מה שבא לרבנים שלהם. וזה לא בסדר. אני גם מרגיש שמהמנטאליות הגלותית שהייתה פעם וגרמה ליהודים להיות צנועים וחכמים הפכנו למין מנטאליות של "וישמן ישורון ויבעט". הדת היום מחנכת לדברים אחרים לגמרי ממה שהיה פעם.

      • Intsi הגיב:

        תודה על תגובתך. אני חושב שצריך להפריד בין הדת לבין האנשים הקרויים דתיים. וההפרדה הזו לא נעשית כיום, כי מראים את אותם רבנים כמיצגים את הדת. ולא הוא. הם מיצגים את עצמם. הם לעיתים רודפי בצע ושלמונים ותוכל למצוא בין ציבור מאמיניהם אנשים דגולים וחסודים מהם. הבעיה כיום בתקשורת שאין הפרדה, שלא מוצגת האמת כפי שהיא.
        אתן לך דוגמא, בעניין תרומת האיברים כאשר העניין הועלה במקרה של אבי כהן ז"ל. מצד אחד היה הראשון לציון הרב אליהו שתמך בתרומה ומצד שני הגיעו לבית החולים כמה דתיים שניסו לשדל שהמשפחה לא תתרום. אבל בתקשורת הראו רק את אותם דתיים אלמונים כמדומני והדגישו זאת. מנגד, כאשר לאחרונה נתרם מגופו של אדם דתי איברים, והוא הציל שמונה נפשות, לא הוזכר שהוא דתי ותמונתו נחתכה בעריכה כך שהכיפה לא תורגש. רק כאשר קראתי טוקבק על כך, שמתי לב שהוא בעצם אדם דתי.
        אתה מביא את ספורך האישי, אבל הוא לא יכול להיות סיפור מייצג. ישנן משפחות ואפילו חרדיות שקיבלו את ילדם אפילו שהפך להומו, לדוגמא. זה הכל תלוי בנפשות הפועלות, וזה מחזיר אותי לתחילת תגובתי.

      • בני. הגיב:

        כן. צריך לעשות את ההפרדה.
        על זה אנחנו מסכימים.

        אבל אני לא מסכים עם הסוף של תגובתך.
        אפשר להציג "יש" וזהו. ואפשר להציג "יש, אבל באחוזים זה מזערי ולא משמעותי".
        אם יש אחוז אחד של רופאי שיניים שממליצים על משחת שיניים X, אז זה לא אומר שרופאי השיניים ממליצים על משחת השיניים X. הם לא ממליצים. יש מיעוט לא משמעותי שממליץ. כמה אחוזים לפי דעתך תומכים בדרך של הילד שלהם? זה אחוזים בודדים ומזעריים. הרוב הוא לא כזה.

      • Intsi הגיב:

        כל העולם הזה בנוי על יחידי הסגולה, על אותם צדיקים בסדום. אני תמיד מסתכל עליהם, לא על הרוב. אותם יחידים הם המשפיעים בסופו של דבר על הרוב, זה אמנם לוקח זמן אבל זה משפיע.
        גם באקדמיה, שם ישנם אולי מאות אלפים של מדענים בעולם, אבל רק אינשטיין אחד.

  2. דפנה הגיב:

    החכמה האנושית לא התחילה בתקופת הרנסנס. יש בתנך קטעים שלא ככ מובנים לנו וחלק מאיתנו מתיחס לתנך כפרימיטיביות. בפועל בריאת העולם לא שונה בהרבה ממוצא המינים של דארווין. יעקוב ועשיו נראים כמו תוצאה של טיפולי הפריה והכבשים הנקודים נראים כמו השבחה גנטית. זה נראה לי היום יותר כמו ידע מדעי שנגנז ולכן צריך לחקור היום מחדש ולגלות שהתנך צדק.
    היתה לי איזו בעיה עם בריאת האור ביום הראשון ובריאת המאורות ביום הרביעי. קראתי איזה מאמר מאוד מסובך ומאוד מדעי שהסביר את זה אבל זה מסובך לי מדי.

    • Intsi הגיב:

      תודה על תגובתך.  עניין האור והמאורות דווקא מחזקים את תיאוריית המפץ הגדול.  קראתי מאמר של פרופ’ משה כרמלי שהנו פיסיקאי והיה ראש מכון אינשטיין לפיסיקה בב"ג, אשר מציע דרך להסבר הבריאה בשישה ימים.
      בעבר גם נפגשתי איתו בהקשר אחר לגבי המימצאים שמצאתי בתיאוריה שלי. אמור להיות באחד הפוסטים הבאים אם אעלה זאת כאן בהמשך.
       

  3. אפשר לשאול אם אתה אדם מאמין? ואם כן, במה (באופן כללי)?

    • Intsi הגיב:

      אני לא אדם דתי אבל קיימת בי אמונה. אמונה היא לא רק בקיום האל אלא גם אמונה בעצמך. האמונה נותנת כח, ואדם היושב בחיבוק ידיים, ישועת האל לא תגיע אליו סתם כך.
      אני לא שולל את קיומו של האל, אבל לא מאמין בכך בצורה עיוורת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s